Jak założyć własną firmę?

Start własnej działalnościOd dnia 1 stycznia 2012r. rejestracja działalności gospodarczej odbywa się wyłącznie w sieci z wykorzystaniem systemu elektronicznej rejestracji zwanej Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej w skrócie “CEIDG”.

Osoba chcąca rozpocząć własną działalność gospodarczą powinna złożyć wniosek o wpis do CEIDG, wypełniając elektroniczny formularz dostępny na stronie www.ceidg.gov.pl co jest bardzo wygodne, bowiem e-formularz dostosowuje kolejne pola do danych już wypełnionych, a także automatycznie sprawdza poprawność wpisywanych danych. Wniosek jest zwolniony od opłat.

Potwierdzenie autentyczności naszych danych (aby uniknąć podawania fałszywych danych firm lub osób) odbywa się na 3 sposoby:

  • Całkowicie elektronicznie za pomocą podpisu elektronicznego jeżeli taki posiadamy
  • Elektronicznie wypełniamy formularz a następnie drukujemy wypełniony i zanosimy podpisany do Urzędu Gminy (gmina wprowadza je wtedy za nas do systemu CEIDG).
  • Z wykorzystaniem profilu zaufanego który zakłada się pod adresem http://epuap.gov.pl i jednokrotnie potwierdza go odwiedzając wybrany Urząd Gminy. (Zalety Profilu zaufanego opisujemy w osobnym artykule).

Wypełnienie formularza jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numer REGON oraz zgłoszeniem do Urzędu Skarbowego o nadanie lub wskazanie (jeżeli jesteśmy już zarejestrowani w US) numeru NIP i wybór formy opodatkowania oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

W formularzu należy także wskazać rodzaj wykonywanej działalności zgodnie z klasyfikacją PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), która zawiera spis czynności, jakie może wykonywać rejestrowana przez nas firma.
Nie obowiązuje żaden limit ilości podawanych numerów PKD dlatego mając na względzie późniejszy rozwój firmy warto wybrać więcej obszarów działalności.

Należy zdecydować także, czy zamierza się być podatnikiem VAT. Należy pamiętać, że podatek VAT płaci się w urzędzie właściwym ze względu na miejsce wykonywania działalności, czyli najczęściej siedziby firmy (w odróżnieniu od podatku dochodowego, który wpłaca się do urzędu właściwego ze względu na adres zamieszkania).

Po zakończeniu rejestracji działalności warto także wyrobić sobie pieczątkę firmową – niektóre instytucje (najczęściej banki) wymagają jej posiadania aby założyć np. konto firmowe czy dokonać na nim zmian. Także faktury opatrzone pieczątką sprawiają wrażenie bardziej profesjonalnych.

Po założeniu własnej działalności warto także skorzystać z usług wykwalifikowanego biura rachunkowego – zapraszamy serdecznie do nawiązania kontaktu z naszym biurem. Dla nowych klientów oferujemy korzystną promocję – usługi księgowe 50% taniej przez pierwsze 2 miesiące współpracy z naszym biurem rachunkowym.

Tagi: , , , , , , ,
Napisano w Informacje dla prowadzących działalność

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Biuro rachunkowe ABACUS

ul. Smulikowskiego 4A, 3 piętro
00-389 Warszawa

Telefon: 22 629-12-17
Tel kom.: 695 555 507

Email:

ABACUS w Internecie




Lacan Technologies